1 Voetenbad

Acupunctuur / Acupressuur / Moxa, Cupping, Gua sha / Tui-Na / Shiatsu / Bio-massage / Chinese Gezichtweefselmassage / Gezondheidsadvies / Qigong-Taichi les.

Healthcare Song - Hoofdstraat 115, 7941 AE Meppel - 0522 724 014

Voetenbad

Bij koud weer hebben de meeste mensen koude handen en voeten. Als je 's nachts in bed slaapt, maakt het niet uit hoeveel dekbedden je bedekt, je voeten zijn nog steeds koud en je kunt ze niet bedekken.
Dit is een goed moment om je voeten te weken voordat je naar bed gaat! Laten we het hebben over de voordelen van voetbaden.

1. Lagere bloeddruk
Een voetbad kan door de warmte van het water en mechanische stimulatie direct de elasticiteit van de arteriële bloedvatwand verbeteren en het spasme van de kleine slagaders opheffen, zodat de bloedvaten uitzetten en de bloeddruk daalt. Tegelijkertijd kan warm water ook de zenuwuiteinden van de huidreceptoren stimuleren via het centrale zenuwstelsel en de functie van interne organen regelen. Tevens speelt het een rol bij het verlagen van de bloeddruk.

2. Verlichten van vermoeidheid
Door de temperatuur van het warme water verwijden de perifere bloedvaten van de onderste ledematen zich en wordt de bloedcirculatie gestimuleerd. Vers bloed dat uit het lichaam wordt getransporteerd, stroomt door de slagaders en brengt overvloedig zuurstof en voedingsstoffen naar de spieren van de onderste ledematen. De elasticiteit van de bloedvaten wordt vergroot en de plaatselijke spierspanning wordt verminderd. Metabolische producten zoals melkzuur dat in de loop van de dag wordt gevormd, kunnen snel worden uitgescheiden, waardoor niet alleen de pijn en de zwelling van de benen worden verlicht, maar ook de vermoeidheid afneemt.


3. Bevordert de slaap
Warm water kan een milde stimulatie van het centrale zenuwstelsel teweegbrengen, waardoor de hersenschors in een staat van remming wordt gebracht, wat slapen gemakkelijker maakt en verdiept.

4. Preventie en bestrijding van verkoudheid
De Chinese geneeskunde is van mening dat koude voeten kunnen leiden tot verkoudheid. Doorweekte warme voeten zullen veranderingen in het ademhalingsslijmvlies bevorderen, waardoor ze verkoudheid voorkomen of het herstel ervan bevorderen.

5. Het voeden van de huid
We kunnen een beetje azijn aan het water toevoegen om de voeten te weken. Het samenvoegen van warm water en azijn kan bacteriën doden en tot op zekere hoogte voetgeur behandelen, de huid hydrateren, keratine verzachten, de huidelasticiteit verhogen en reuma verdrijven.

Hoewel het weken van de voeten veel voordelen heeft, zijn er ook veel contra-indicaties en is het voor sommige mensen niet geschikt.

Contra-indicaties

  1. Huidziekten, ernstige ontstekingen, huidziekten, trauma's of brandwonden
  2. Aderverkalking van de onderste ledematen
  3. Diabetes
  4. Ernstige hartziekte en lage bloeddruk
  5. Zenuwproblemen in de onderste ledematen
  6. Overmatig eten


Dus hoe kun je je voeten op een redelijke en gezonde manier weken?

  1. Drink vóór het voetbad 1 kop gewoon water (ongeveer 200ml) om de bloedcirculatie en het ontgiften in het lichaam te bevorderen.

  2. Laat het voetbad niet te lang duren, bij voorkeur 15-20 minuten.

  3. Maak temperatuur van het voetbad niet te hoog. De beste watertemperatuur voor de voet weken is onder de 50 ℃, (warm, maar niet heet). 

  4. Week je voeten pas na 45 minuten na een maaltijd.

  5. Ga niet onmiddellijk na het weken van uw voeten slapen.

  6. Maak het voetbad zo diep mogelijk. In ieder geval tot boven de enkel, maar bij voorkeur tot onder de knie

  7. Verwarm het water voor kinderen tot maximaal 40-45℃.